نماینده برگزاری دوره های مجازی انجمن پرستاری ایران

کاربرد گیاهان دارویی در طب سنتی1

طب سنتی

گیاهان دارویی در طب سنتی

مقدمه:

از زمان پيدايش بشـر تـاكنون، دغدغـه درمـان و غلبـه بـر بيماريها و حفظ سلامت از مهمترين مولفههاي جوامع بشـري بوده و همواره بشر سـعي بـر رفـع ايـن معضـل داشـته اسـت . بنابراين در طول تاريخ، انسان با داشتن قوه تفكـر و انديشـه در راههاي مختلف و به شيوههاي گوناگون كوشيد تا در مقابل اين مشكل كه گريبانگير او شده بود، مقاوت كند. لذا بـه پيـروي از عقل و دانش و به كمك كار و كوشش و به ياري تجارب تلـخ و شيرين براي رفع آلام و ناخوشيهاي خود كوشـيده اسـت و بي ترديد انديشه رفع ناخوشيها و فن پزشكي و درمان به عنوان ابزاري لازم براي حفظ سلامتي انسان همراه و همگام وي بوده است. در گذشته در ميان طبقه عامه به علـت عـدم امكانـات و عدم دسترسـي بـه حكـيم و پزشـك، روش هـا و طريقـه هـاي گوناگوني براي درمان بيماريها در پيش گرفته ميشـده اسـت .

اين روشها بيشتر حاصل تجربه پيشينيان بوده كه نسل به نسـل استمرار پيدا كرده و باقي مانده است.همين امر سـبب شـد كه بشر بـراي بقـا و بهبـود شـرايط خـود راه كارهـاي درمـاني متفاوتي را با توجه بـه نـوع شـرايط آب و هـوائي، جغرافيـاي گياهان موجود در منطقه اتخاذ كند كه همين تلاش طب سـنتي را پايه ريزي نمود. «به تعبيري عميقتر طب سنتي مجموعهاي از دانسـتني هـاي علمي، تجربي و باورهـاي عاميانـه در بـاب علـت بيمـاري هـا، شناخت طبايع، شيوههاي معالجـه، ابـزار و داروهـاي گيـاهي و غيرگياهي، اوراد و اذكار و … را شـامل مـي شـود و در نگـاهي جهاني از زاويهاي ديگر طـب سـنتي شـامل اعمـال، روش هـا، دانش و اعتقادات مربوط به سلامتي، تركيب داروهـاي گيـاهي، حيواني و معدني، درمان روحي، فنون و كارهاي دستي كه بـه صورت منفرد و يا تركيبي جهـت معالجـه، تشـخيص و پـيش گيري از بيماريها و يا حفظ سلامتي ميشود»

طب سنتی

مواد و روشها:

اجراي ايـن پـژوهش بـه روش ميـداني – اسـنادي از ابـزار پرسشنامه، مشاهده همراه با مشاركت و مصـاحبه و اسـتفاده از اسناد و كتابهـا بـوده اسـت . همچنـين بـه وسـيله مراجعـه و مصاحبه با افراد بومي، نام محلي گياهان، نحوه برداشت و نـوع مصرف اين گياهان، نسبت به تكميل اطلاعات اقدام شد كه بـه صـورت جوشـانده، ضـماد، دم كـرده و چاشـني بـراي درمـان استفاده مي كردند. بنابراين هدف اين تحقيق بررسـي شـناخت ميزان اطلاعات و آگاهي مردم منطقه ازگياهان دارويي و روش- هاي طب سنتي است و حفظ و احيا دانـش بـومي مربـوط بـه استفاده از گياهان داروئـي در درمـان كـه بـا گسـترش زنـدگي شهرنشيني در حال نابودي است.

يافته ها و بحث:

كاربردهاي گياهان دارويي درطب سنتی گياهان نه تنها به ماننـد خـوان گسـترده و پـر بركـت الهـي هستند كه انسان ها روزي خود را از آنها مي گيرند. بلكـه مـي توانند داروي بسـياري از دردهـا را نيـز در خـود جـاي دهنـد . گياهان از زمره منابع طبيعي خدادادي و ارزشـمندي در تـاريخ زندگاني بشر بوده انـد . روي آوردن انسـان بـه مـواد طبيعـي و گياهي به حكـم تجربـه و علـم و دانـش او بـه منظـور كسـب خواص گياهان در تسكين آلام و بهبود بيماري ها بود. اسـتفاده از گياهان با تاريخ زندگاني انسان هم زمان بوده اسـت . افـرادي كه در زمينه طب و طبابت كار ميكردند، مـي توانسـتند در طـي تحقيقات خود و يا بر حسـب اتفـاق بـه تـدريج اطلاعـاتي در مورد چگونگي مصرف گياهـان و اثـرات درمـاني آن در طـول ساليان متمادي به صورت تجربه از نسلي به نسل ديگـر منتقـل دهند.

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • دکتر رضایی 19 تیر 1402

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مقاله بسیار مفیدی بود. فقط کاش کاملتر بیان می کردید.

    • admin 21 تیر 1402

      درود برشما
      در روزهای آتی قسمت بعدی مقاله منتشر میشود.
      ممنون از نگاه گرمتون

  • Marisa 15 تیر 1403

    hey there and thank you for your information – I have certainly picked up
    anything new from right here. I did however expertise
    a few technical issues using this web site, since I experienced to reload the
    site many times previous to I could get it
    to load correctly. I had been wondering if your hosting is OK?
    Not that I am complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement
    in google and can damage your high quality score if ads and marketing with Adwords.
    Anyway I’m adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective fascinating content.
    Ensure that you update this again very soon.. Escape room lista

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *