نماینده برگزاری دوره های مجازی انجمن پرستاری ایران

آموزش سالمندیاری یکی از دوره های پرطرفدار در حوزه پرستاری و در انجمن پرستاری ایران می باشد که علاقه مندان زیادی در آن شرکت می نمایند.

این دوره به دو صورت حضوری و همچنین مکاتبه ای برگزار میگردد.

در آموزش نگهداری از سالمندان به افراد یاد داده می شود که چگونه به اشخاص سالمند در انجام فعالیت های روزانه کمک نمایند. از جمله مسئولیت های یک سالمندیار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

چرا شغل سالمندیاری مهم می باشد؟

دوره های آموزش نگهداری از سالمندان امروزه بسیار مورد توجه می باشند. بسیاری از افراد تصور می نمایند که پرستاری نمودن از سالمندان کار روتین و آسانی می باشد اما باید بیان نمود اشخاصی که این کار را انجام می دهند لازم است تا فاکتور ها و نکات متفاوتی را مدنظر قرار دهند. پرستاران باید آموزش های لازم برای حفظ سلامت جسم و روح سالمندان را پشت سر بگذارند. در واقع آنان باید کمک نمایند تا فرد سالمند از سلامت جسمی محافظت کرده و توانایی ذهنی خود را افزایش دهد.

این شغل بسیار حساس می باشد زیرا پرستار مربوطه باید وظایف کلیدی زیر را همواره مدنظر قرار دهد و نسبت به انجام آنها آشنایی کامل داشته باشد:

  • مراقبت از سالمند بیمار
  • نحوه احیا
  • توانبخشی فرد
  • سلامت ذهنی فرد سالمند
  • برنامه ریزی درمان فرد
  • ارائه آموزش به بیمار و خانواده او
  • انجام مراقبت های بلند مدت
  • ارائه مراقبت های اولیه
  • ارائه خدمات فیزیوتراپی
  • انجام امور خانه

یک سالمندیار به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

در دوره های آموزش سالمندیاری تلاش می شود تا فرد تکنیک ها و مهارت های لازم برای نگهداری از سالمند را بیاموزد. در واقع برای اینکه شما شایستگی نگهداری از یک سالمند را داشته باشید، نیاز است تا مهارت های زیر را به دست آورید:

در دوره آموزش سالمندیاری چه آموزش هایی ارائه می شود؟

یکی از جدید ترین دوره های انجمن پرستاری ایران، دوره آموزش سالمندیاری می باشد. افرادی که به صورت ذاتی دوست دارند به افراد مسن کمک نموده و از آنها پرستاری نمایند، در این دوره ها شرکت می نمایند. در این کلاس ها سرفصل های متفاوتی آموزش داده می شود که در زیر برخی از مهمترین موارد بیان شده اند:

بررسی نیاز  سالمند:

در این سرفصل آموزش نگهداری از سالمندان تلاش می شود تا به افراد آموزش داده شود که بر اساس علائم ظاهری فرد سالمند شرایط او را بسنجند. این موضوع برای پرستارانی که از سالمندان دارای معلولیت جسمی یا زوال عقلی مراقبت می نمایند، دارای اهمیت بیشتری است.

بررسی مشکلات جسمی در دوره آموزش سالمندیاری:

اغلب افراد سالمند دارای مشکلات شایعی چون آب مروارید، آرتروز، دیابت، فشار خون، افسردگی و مواردی از این قبیل می باشند. در دوره آموزش نگهداری از سالمندان تلاش می شود که علائم این بیماری های شایع آموزش داده شود تا پرستاران با آگاهی کامل اقدام به مراقبت نمایند.

آموزش اصول احیا در دوره آموزش نگهداری از سالمندان:

بسیار مهم است که فرد پرستار مهارت های احیا را یاد گیرد. این مهارت شامل آموزش احیای قلبی و احیای تنفسی می باشد. با این مهارت ها می توان در زمان های اورژانسی از مرگ فرد سالمند جلوگیری نمود. این سرفصل را می توان در دوره آموزش سالمندیاری یکی از مهم ترین مباحث دانست.

آموزش نکات مرتبط با تغذیه:

در آموزش نگهداری از سالمندان لازم است تا پرستار اصول مربوط به تغذیه فرد را بداند. در صورتیکه رژیم غذایی فرد سالمند متعادل باشد، بی شک انرژی لازم را به دست خواهد آورد. در این سرفصل آموزش بیان می شود که یک فرد سالمند باید تمام مواد مغذی از جمله کربوهیدرات، پروتئین، نشاسته و … را در رژیم خود داشته باشد.

اخلاق حرفه ای:

یک سالمندیار حرفه ای و مجرب باید اخلاق خوبی نیز داشته باشد. در واقع باید به فرد سالمند احترام بگذارد تا او به پرستار خود اعتماد نماید. در نظر داشته باشید که یک فرد سالمند نیاز به محبت و توجه دارد. از همین رو سالمندیار باید صبر و حوصله زیادی در ارتباط با سالمند به خرج دهد.

بررسی سلامت جسمانی در دوره آموزش نگهداری از سالمندان:

در آموزش سالمندیاری یکی از مباحث مهمی که به آن توجه ویژه نیز می شود، بررسی وضعیت سلامت فرد است. اختلالات خواب، سرگیجه، فشار خون، آریتمی تنفس، سوء تغذیه و بی اختیاری ادرار از جمله مواردی می باشند که فرد پرستار باید حتما به آن دقت نماید.

سالمندیاری

حقوق سالمندیاری:

افرادی که در دوره های آموزش سالمندیاری شرکت می نمایند، پس از اتمام دوره  وارد بازار کار می شوند. این افراد می توانند به صورت خصوصی کار نمایند یا در مراکز نگهداری از سالمندان استخدام شوند. هزینه نگهداری از افراد سالمند بسیار متغیر می باشد که تحت تاثیر فاکتورهای زیر است:

  • میزان تحصیلات سالمندیار و مدارک مرتبط او
  • سوابق و تجربه کاری
  • میزان ساعات فعالیت

وظایف فرد سالمندیار

در نظر داشته باشید که برخی از سالمندیار ها به صورت 24 ساعته و گروهی دگیر از سالمندیاران نیز به صورت نیمه وقت به فعالیت نگهداری از سالمندان اشتغال دارند. خاطر نشان می شود که پس از اتمام دوره های آموزش نگهداری از سالمندان، فرد پرستار انتخاب های متعددی دارد زیرا گرایش های این رشته زیاد است. افرادی که در منزل فعالیت می نمایند درآمد بیشتری دارند.

انواع پرستار سالمند:

در دوره های آموزش نگهداری از سالمندان، مهارت های متفاوتی آموزش داده می شود اما باید در نظر داشته باشید که پرستاری سالمندان گرایش های متفاوتی دارند که به قرار زیر می باشند:

  • پرستاری از سالمندان پوشکی: این نوع سالمندان قادر نیستند که امور شخصی و نظافتی خود را انجام دهند. در واقع میزان هوشیاری آنها کم است.
  • پرستاری از افراد پارکینسونی: افراد مبتلا به پارکینسون توانایی حرکتی ندارند به همین دلیل سالمندیار باید توانایی جسمی خوبی داشته باشد.
  • پرستاری از افراد آلزایمری: افرادی که دارای فراموشی هستند نمی توانند از عهده کارهای شخصی بر بیایند به همین دلیل نیاز به پرستار دارند.
  • پرستاری از افراد واکری: این نوع سالمندان بدون کمک نمی توانند حرکت نمایند. پرستاری از این اشخاص به مراتب دشوارتر از سایر افراد است.

جمع بندی 

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد، آموزش سالمندیاری می تواند از جهات متفاوت مهم و حساس تلقی شود. از همین رو اگر مایلید تا در حرفه پردرآمد سالمندیاری فعالیت نمایید لازم است تا دوره های مربوطه را نزد سازمان های معتبر نظیر دوره آموزش سالمندیاری انجمن پرستاری ایران  پشت سر بگذارید و مدرک رسمی داشته باشید.

ثبت امتیاز post